خونریزی در مدفوع

درد و خونریزی مقعدی چیست؟

در چنین شرایطی  مقعد فرد دچار درد و خونریزی میشود. عفونت، صدمات، هموروئید و شقاق مقعد از اصلی ترین دلایل درد و خون در مدفوع هستند.

 

نشانه های خونریزی مقعدی چیست؟

نشانه های همراه با خون در مدفوع عبارتند از: درد مقعد، قرمزی و تورم، دردهای شکمی، مدفوع سیاه، وجود مخاط در مدفوع، اسهال و یا یبوست. خونریزی مقعدی شدید میتواند منجر به ایجاد نشانه های کم خونی از جمله: رنگ پریدگی،احساس سبکی سر و ضعف، خستگی، پالس سریع و غش کردن شود.

   


1-    هموروئید

 هموروئید به دو صورت داخلی و خارجی مشاهده می شود . نوع خارجی اکثراً با درد زیاد و تورم اطراف مقعد مشاهده شده. هموروئیدهای داخلی اکثراً با خونریزی موقع اجابت که به صورت دفع خون در مدفوع  سفت است بروز کرده و معمولاً خون از مدفوع جدا بوده و روی کاسه توالت می چکد و از طرفی ممکن است با بیرون زدگی زائده ای از مخرج باشد که با اجابت مزاج بیرون زده و خونریزی کرده و یا خودبه خود جا می رود و یا نیاز به جااندازی دارد که جراحان با وجود این علایم آنها را دسته بندی می کنند:

 

نشانه ها:

درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدن زائده

درجه دوم: خونریزی با بیرون زدن زائده ای از مخرج.

درجه سوم: خونریزی با بیرون زدن زائده

درجه چهارم: خونریزی به همراه بیرون زدن زائده از مخرج


 2-   مقعد خارش دار

مقعد خارش‏دار: اشاره به خارش داخل و اطراف مقعد دارد حالتی است که هم بچه ها و هم بزرگسالان را درگیر می‏کند. به طور کلی علایم با بهبود بهداشت شخصی فروکش می‏کند. در موارد شدید ممکن است که بیمار از درمان دارویی سود ببرد.

علل

شایعترین علت خارش معقد، بهداشت بد و نامناسب و یا افراط در بهداشت است. سایر علل شامل بواسیر، انگل‏ها بویژه کرمک، عفونت‏های پوستی و واکنش‏های حساسیتی معین می‏باشد (اما به آنها محدود نمی‏شود).بعضی غذاها قهوه، چای، کوکاکولا و مرکبات ممکن است با خارش ناحیه مقعد همراه شوند. همچنین البسه تنگ و چسبان می‏توانند با خارش ناحیه مقعد همراه باشند.


3-  فیشر یا شقاق‏های مقعدی

فیشر یا شقاق، ترک، زخم دردناک در ناحیه ابتدای مقعد و یا پارگی‏های کوچک در کانال مقعدی هستند. این پارگیها معمولاً در طی عبور مدفوع سفت یا بزرگ بروی بافت مقعدی ایجاد می‏ شوند

 

علایم

بیماران مبتلا، درد را در حین دفع مدفوع تجربه می‏کنند. درد ممکن است بعد از اتمام بیرون روی طول کشیده و سپس تا بیرون روی بعدی فروکش نماید. سایر شکایات می‏توانند شامل خونریزی، خارش و ترشح باشند.

 

4- فیستول مقعدی

فیستول‌ مقعدی‌ عبارت‌ است‌ یک‌ لوله‌ یا راه‌ بسیار کوچک‌ که‌ از مجرای‌ مقعدی‌ به‌ پوست‌ نزدیک‌ دهانه‌ مقعد راه‌ می‌یابد. چرک‌ آب‌ گونه‌ از این‌ راه‌ به‌ بیرون‌ راه‌ می‌یابد و باعث‌ تحریک‌ پوست‌ ناحیه‌ می‌شود.

 

علایم‌ شایع‌

ترشح‌ مداوم‌ یا متناوب‌
وجود یک‌ برجستگی‌ سفت‌ و دردناک‌ به‌ هنگام‌ لمس‌
درد به‌ هنگام‌ اجابت‌ مزاج‌ یا پس‌ از آن‌
تغییر رنگ‌ پوست‌ اطراف‌ فیستول‌

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.